HORIzons

Basel Abbas & Ruanne Abou–Rahme – Alannah Robins

16/3-12 till 15/4-12

Zone och Horizones Basel Abbas & Ruanne Abou–Rahme
En dysfunktionell phantasmagoria. Så beskriver det palestinska paret Abbas & Abou-Rahme hopplöshetens struktur som den palestinska erfarenheten vävt sina drömmar runt. Här blandas barnsånger med gamla filmer, och landskap med stad, i en rymd som blivit omättlig på fantasi och längtan, där inte minst ljudet förmedlar känslans färg. 

Das Lied der Trennung Alannah Robins
(Wolfgang Amadeus Mozart: En sång av avsked) Tyst ljudskulptur och broderi.
Den irländska konstnären Alannah Robins hittar ofta sina material i naturen, som t.ex. i den ”tysta sångskulpturen” där hennes förhållningssätt är både inåtvänt som öppet mot världen.

Zonen tar, som sin utgångspunkt, det som hände efter den palestinska motståndsrörelsens misslyckande: PLO:s förvandling till en ”myndighet” och så småningom en ”säkerhetsregim” och med det födelsen av nya politiska diskurser och önskningar i stort sett. centrerad på konsumtion. I dessa diskurser står fantasin om en njutbar, välmående tillvaro, blind för det allt mer synliga våldet i den koloniala situationen, i skarp kontrast till den brutala verkligheten i de palestinska sociala, politiska och urbana landskapen. I ett av de mörkaste ögonblicken i den palestinska historien har en ”drömvärld” uppstått: en kollektiv form av dysfunktionell fantasmagoria som ständigt förnekar både misslyckanden och katastrofen i Palestinas nuvarande situation.
Abbas och Abou-Rahme har skapat en uppslukande miljö för besökaren, som när han går in i installationen utsätts för en desorienterande, sensorisk upplevelse. I The Zones trånga korridorer och olycksbådande rum känns det välbekanta konstigt. Vid varje given tidpunkt navigerar The Zone samtidigt dialektiken av dröm och katastrof, begär och katastrof, förr och nu, nära och fjärran. Denna ambivalens har sina rötter i Abbas och Abou-Rahmes konstnärliga språk, som sammanför ljud, video och installation, ofta tillsammans med hittat material, arkivmaterial och fältinspelningar – ett arbetssätt som kom ur behovet av att formellt uttrycka det våldsamma geografiska och politiska. fragmentering upplevt i Palestina och den vidare arabvärlden.

Horizons (2010) Format: 7 minuter tre kanals video-två kanals ljudinstallation Del av LOST OBJECTS OF DESIRE triptyk
”Det var en gång…de korsade….de gick… Tills de nådde en tät skog nej man hade nått tidigare”- Shatar Hasan-berättelser
Förvandlingen av den palestinska motståndsrörelsen från ett revolutionärt organ till en styrande ”myndighet” har haft alla möjliga återverkningar och fortfarande utspelade effekter. Det som en gång var en befrielserörelse har gradvis blivit en säkerhetsregim som inte bara med våld inskränker och kontrollerar parametrarna för politisk handling, utan i processen också ”slukar” sig själv. Reproducerar, i detta skifte, banan för nästan alla andra postkoloniala befrielserörelser – med en skillnad… i Palestina kom denna upplevelse medan landet fortfarande var under en militär ockupation. Horizons utforskar talets möjligheter, utrymmet för fantasi och potential under trycket från denna dubbla ”säkerhets”-apparat. En fysisk tyngd och den ansträngda rörelsen av frigöring och inneslutning uttryckt genom ett ljudfält och den obevekliga upprepningen av en tidvatten fram och tillbaka, strukturerar verket. Det oupphörliga ljudflödet av brus – punkterat av ögonblick av tal och berättande – undersöker föreställningarna om hörbarhet och begriplighet. En barnsaga från Shater Hassans barnberättelser inspelade på 60-talet blir aldrig verklighet, en kvinna berättar om de våldsamma händelserna vid en demonstration i dagens Ramallah, och nationalistiska barnsånger från 70-talet dyker upp och försvinner i bakgrunden. Dessa olika trådar börjar bilda en berättelse som periodvis punkterar den pågående strömmen av brus och avslöjar både dämpade och möjliga horisonter. Det är här, i förhållandet mellan brusets nedsänkande natur och potentialen för uppkomst,