[om]

Paula Urbano , Maria Backman och Hanna Sjöberg, Jacqueline Hoàng Nguyễn, Antonie F. Grahamsdaughter

6/11-20 – 29/11-20

Välkommen att ta del av [OM] – fyra undersökande berättelser som följer i spåren av staters makt och kontroll, men också av motstånd.

Om det som hände, om oss och dem. Att göra om eller berätta om. Om mig och dig och det som är både bortom och nära. I en blandning av undersökningar, politik och minne. 

Paula Urbano: Estadio Chile 1974/ Renacimiento (2020), skulptur

Om en av de politiska fångarna som överlevde Pinochets fångläger.

Under processen med videon bad Paula Urbano sin far bryta tystnaden och tala om det han aldrig talat med henne om under uppväxten i Sverige. Om sin tid i Pinochets fångläger. Men Estadio Chile 1974 ska inte läsas som en bokstavlig skildring utan det är en gestaltning av det han kunde berätta om sin tid i häkte, i Pinochets hemliga polis förhörsrum och ifrån Estadio Chile 1974. Den andra delen i diptyken ger ett tidsperspektiv på den gestaltade erfarenheten, och bär titeln Renacimiento, pånyttfödelse.

Maria Backman och Hanna Sjöberg: I Förvar. Skuggan (2020), fotocollage, utskrift

Verket är en del av ett större konst- och forskningsprojekt om flyktingmottagningen i Sverige under andra världskriget. En tid när skogar och landsortsbyar blev platser där den svenska ransoneringsvardagen mötte människor som hade med sig skärvor av katastrofen i Europa. 

Antonie F Grahamsdaughter – Resilience – Motståndets politik, (2020), video

Videon undersöker Kanadas påtvingade assimilation av urfolken i Kanada. Om projektet Resilience- Motståndets politik undersöker Kanadas påtvingade assimilation av urfolken i Kanada. Genom att omvandla den “andra” till sin egen avbild raderas urfolkens unika identitet,kultur och språk.Att skapa Motstånd-Resilience, en tid av nya berättelser om att berätta de ”andras” historia.

Intervju med Asini Vern Harper ( Cree) om sin upplevelse som fosterbarn i en vit majoritetsfamilj.

Jacqueline Hoàng Nguyễn Space Fiction & the Archives,video

Om alla var välkomna ja. Verket består av en film och en installation av arkivmaterial i form av fotografier och skulpturer som ger uttryck för sambandet mellan Kanadas hundraårsjubileum och världens första UFO- landningsbana som byggdes inför firandet år 1967. Projektet undersöker på vilket sätt detta monument speglar den nationella identiteten i Kanada och början av multikulturalism som statlig ideologi.

Curator: Antonie F. Grahamsdaughter