SEVEN NIGHTS A WEEK

Chun Lee Wang Gurt

9/10-15 till 1/11-15

I ”Seven Nights a Week” utgår Chun Lee Wang Gurt från sin fascination för natten (som saknar egna namn) och vad nattens mörker döljer och desorienteringens inverkan på oss människor, som till exempel vår benägenhet att uppfatta hot och fara i mörker. Hon kombinerar gärna detta med sitt intresse för natur och naturvetenskap och plockar från sina minnen och tidigare erfarenheter från Kina, så att en mix av poetiska övertoner uppstår, med inslag av både tyngdkraftslagar och till och med prickskytte.

I en vägginstallation syns sju runda målningar på rad. Färgen flyter ut som på gamla tuschmålningar och det är siktmärken på var och en. De blir gradvis mindre och mindre från ena sidan till den andra, som i ett perspektiv, men siktmärkena är alla lika stora och för varje bild rör de sig mot mitten. På den sista och minsta bilden finns bara siktmärket kvar.

Installationen på den motsatta väggen består av sju runda målningar som visar ett idylliskt sommarlandskap som övergår från dag till natt. Ett siktmärke uppenbarar sig tydligare och tydligare i och med att landskapet blir mörkare och mörkare. Landskapet ses genom ett gevärssikte.

Siktmärken har varit återkommande i Chun Lee Wang Gurts arbeten, och kan kopplas till att hon som ung gjorde militärtjänst i norra Kina och tränade sig i att skjuta medan hon arbetade som sjuksköterska.

En annan av installationerna bygger på kalejdoskop. Här finns en natt på ett museum, oändliga landskap uppbyggda i kuber på trettio kubikcentimeter, där döda spyflugor formar ett slumpmässigt mönster.

Utställningen är en vidareutveckling av Chun Lee Wang Gurts tidigare arbeten kring de mörka timmarna, som i utställningarna “Dark side” på Compaz 7, Contemporary Art i Schweiz 2011, ”Foretales”, på CAFA Art Museum i Beijing 2013 och Dawn/Gryning på Litografiska museet 2014.