TEGEN2 presenterar sex videoverk. Verken har inbördes beröringspunkter och belyser på olika sätt begrepp som etnisk rensning; bödel och offer och manipulationens förvandlingar och rollspel.
The Hebrew Lesson, 100 beats och Marcel Marcel (väggprojektion) Boaz Arad
Alla tre filmerna bygger på propagandafilmer med Hitler som orator, som Arad klippt och bearbetat.
Den israeliska konstnären Boaz Arad är en konstnär som intervenerar i en speciell israelisk kontext: en nationalistisk kultur som enligt historikern Moshe Zimmerman använder sig av både Shoa förintelsen och antisemitismen som instrument åt den israeliska statens politiska intresse.
I The Hebrew Lesson*: ligger betydelsen för konstnären framförallt i det faktum att “han lärt Hitler att tala hebreiska”, genom att klippa ut vokaler och stavelser från Hitlers tal och sätta ihop dem till: ”Jerusalem I apologise” (på hebreiska). (“Arad is attempting to uproot Hitler’s voice from one symbolic order to which it indentured and implant it another – the symbolic order of Hebrew. This exchange doesn’t take place without remnants, traces, friction, and dissonance.” (Contemporary Art after the Holocaust (edited by: Shelley Horenstein, Laura Levitt, Laurence J. Silberstein), New York University Press)
Volvo Showroom (Jerusalem dispossed by Volvo equipment) (väggprojektion)av Actvivestills & D.O.G (Dror Feiler & Gunilla Sköld Feiler)
Volvo Showroom är ett samarbete mellan den israeliska fotogruppen Activestills och D.O.G production (Dror Feiler och Gunilla Sköld Feiler).
Volvo Showroom består av dokumentationer av palestinska hus i Östra Jerusalem som rivs med Volvo maskinparks demoleringsmaskiner. Texterna har direkt samplats från reklamtexter till Volvos demoleringsmaskiner, ackompanjerade av musak-inspirerad mäss-musik. Projektet är sponsrat av ”Israeli Comittee Against House Demolition”.
If I wasn´t muslim (väggprojektion) av Damir Niksic.
Damir Niksics konst är öppen mot betraktarens förmåga att svara på tidigare budskap i den bild- och minnesbank vi har till vårt förfogande och att låta de olika lagren mötas i ett nytt ljus. Han använder gärna sig själv i video och foto i ett berättande, ofta med utgångspunkt från sina erfarenheter som muslim. Videon If I was n´t muslim bygger på Broadwaymusikalen ”Fiddler on the Roof”. I ursprungsfilmen berättas om pogromer mot judar i det förrevolutionära Tsaryssland; om brända byar och flyktingar som flyr sina hem. Videon få oss att reflektera över ett annat folks öde i utkanten av Europa, genom att låna en Broadwaysuccés ”lätta” berättarform.
Liberty (projektion på skumplast från Leninmausoleum) av Damir Niksic.
vars helhet är ett samarbete mellan Niksic och Sköld/Feiler/Sören Brunes.
Koma och Elden och vad varje människa bör veta om densamma(textbaserade betongobjekt på väggen) av Gunilla Sköld Feiler.